Κυριακή, 21η Απριλίου 2019, 2:49 πμ
Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019 15:15

Νέα δεδομένα στην αντιμετώπιση σοβαρών τραυματισμών στο νωτιαίο μυελό δημιουργεί πρωτοποριακή μελέτη Σουηδών επιστημόνων του φημισμένου πανεπιστημίου Karolinskaκαι η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Cell».

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις οι Σουηδοί επιστήμονες κατάφεραν να επιμηκύνουν νευρικές απολήξεις και να τις ενώσουν με άλλα νευρικά κύτταρα του νωτιαίου μυελού!

Το ιατρικό αυτό επίτευγμα είχε σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση της κινητικότητας στα πειραματόζωα, με σοβαρό τραυματισμό στο νωτιαίο μυελό. Γεννά δε μελλοντικά ελπίδες για την  σωτηρία εκατομμυρίων ανθρώπων με σοβαρό τραυματισμό στο νωτιαίο μυελό.

«Πράγματι τα πρώτα στοιχεία είναι εντυπωσιακά και θέλω να πιστεύω ότι οι μελέτες που θα ακολουθήσουν θα δώσουν την δυνατότητα κάποια στιγμή στο μέλλον να εφαρμόσουμε  το επίτευγμα αυτό για ανάρρωση ασθενών μετά από βλάβες του νωτιαίου μυελού» αναφέρει ο διαπρεπής  στρατιωτικός ιατρός, νευροχειρουργός σπονδυλικής στήληςστο  401 ΓΣΝΑ  κ Παναγιώτης Κυριακόγγονας.

ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ- ΝΩΤΙΑΙΟΣ  ΜΥΕΛΟΣ

Είναι γνωστό ότι πολλά όργανα έχουν την ικανότητα να αναγεννώνται μετά από τραυματισμό ή χειρουργικές επεμβάσεις, όπως για παράδειγμα το ήπαρ. Στο νωτιαίο μυελό  όμως, αναπτύσσεται ένας ειδικός ουλώδης ιστός ο οποίος εμποδίζει την αναγέννηση των νευρικών αξόνων.

Οι Σουηδοί ερευνητές βρήκαν ότι η ιδιότητα αυτή του ουλώδους ιστού οφείλεται στην ύπαρξη συγκεκριμένων κυττάρων γύρω από τα νεοδημιουργούμενα αιμοφόρα αγγεία. Τα κύτταρα αυτά είναι υπεύθυνα για τη δημιουργία του μεγαλυτέρου τμήματος του ουλώδους ιστού.

Έτσι σε πειράματα σε ποντίκια, στόχευσαν τα κύτταρα αυτά με ειδικούς αναστολείς, μειώνοντας την ποσότητα του δημιουργούμενου ουλώδους ιστού και έτσι κατάφεραν να επιμηκυνθούν νευρικές απολήξεις οι οποίες διαπερνώντας τον ουλώδη ιστό ενώθηκαν με άλλα νευρικά κύτταρα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την άμεση βελτίωση της κινητικότητας στα πειραματόζωα.

Η ολοκλήρωση της πρωτοποριακής μελέτης των Σουηδών επιστημόνων ανοίγει νέους ορίζοντες στην νευροχειρουργική ωστόσο μέχρι τότε οι νευροχειρουργοί προτείνουν ότι, η άμεση χειρουργική αντιμετώπιση των τραυματισμών του νωτιαίου μυελού μειώνει τους κινδύνους παράλυσης.

«Η όσο το δυνατόν γρηγορότερη και πληρέστερη αντιμετώπιση των παθήσεων (τραυματισμοί-ασθένειες) του νωτιαίου μυελού, περιορίζει τη δημιουργία ουλώδους ιστού και μειώνει τις αρνητικές επιπτώσεις» προσθέτει ο κ Κυριακόγγονας και εξηγεί

.

«Αυτό σημαίνει ότι όταν  μιλάμε για τραυματισμό του νωτιαίου μυελού- μετά από κάποιο τροχαίο ατύχημα για παράδειγμα- μεταφράζεται σε άμεση χειρουργική επέμβαση σε διάστημα λίγων ωρών. Αντίθετα όταν μιλάμε  για την πιο συνηθισμένη περίπτωση της μυελοπάθειας- από κάποια δισκοκήλη ή στένωση (πιο χρόνιες δηλαδή καταστάσεις)- όσο πιο νωρίς γίνεται η αντιμετώπιση, από την στιγμή της διάγνωσης της πάθησης, τόσο το καλύτερο».

Η εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έχει βοηθήσει καθοριστικά στην ανάπτυξη της νευροχειρουργικής. Σήμερα οι νευροχειρουργοί έχουν στην διάθεση τους για την πραγματοποίηση περίπλοκών επεμβάσεων στην σπονδυλική στήλη και τον αυχένα εξελιγμένα τεχνικά μέσα όπως το μικροσκόπιο αλλά και εξειδικευμένα υλικά.

Η σημαντική αυτή βοήθεια έχει αυξήσει κατακόρυφα την αποτελεσματικότητα  των χειρουργικών επεμβάσεων που πραγματοποιεί ο νευροχειρουργός, με αποτέλεσμα την καλύτερη πορεία και βελτίωση της κλινικής εικόνας των ασθενών.

http://www.pkyriakogonas.gr, ΤΗΛ.215 5257974, 6974121244