Παρασκευή, 29η Μαρτίου 2024  6:22 πμ

Σάββατο, 02 Φεβρουαρίου 2019 17:26

Η επιστημονική κοινότητα του Youtube στην Ελλάδα – Η επιστήμη απλή και προσβάσιμη

Youtube κανάλια με επιστημονικό περιεχόμενο είναι ήδη πολύ διαδεδομένα στο εξωτερικό, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα, όπου μια ομάδα αξιόλογων νέων επιστημόνων έχει βαλθεί να μας ξεστραβώσει.

Η ραγδαία εξέλιξη των επιστημών στη σύγχρονη εποχή σε συνδυασμό με την έλλειψη γνώσεων του μέσου πολίτη έχουν καταστήσει τα μαθηματικά, τη φυσική και την χημεία απρόσιτες για τους περισσότερους.

Γράφει ο Θοδωρής Ρούλιας

Η κβαντομηχανική, οι μαύρες τρύπες και η σκοτεινοί ενέργεια είναι έννοιες που προκαλούν δέος στο άκουσμά τους, αλλά και άμεσο ενδιαφέρον για να εξοικειωθεί κανείς μαζί τους και να τις κατανοήσει. Η προσέγγιση τους όμως φαντάζει συνήθως πολύ δύσκολη αφού οι μαθηματικοί τύποι και οι αλλόκοτες λέξεις είναι το πρώτο και φαινομενικά απροσπέραστο εμπόδιο που ορθώνεται ευθύς σε όποιον τολμηρό αποπειραθεί να τις γνωρίσει.

Έτσι οι περισσότεροι περιορίζονται κυρίως στις σχολικές τους γνώσεις παραμελώντας πληθώρα θεωριών και ανακαλύψεων που μπορεί ωστόσο να είναι ανατρεπτικές για τον τρόπο που βλέπουμε και ερμηνεύουμε το σύμπαν. Πάμε να δούμε την «αλήθεια» στο ΕΤ Magazine στο EleftherosTypos.gr.

Παράλληλα η άγνοια που χαρακτηρίζει την πλειοψηφία των ανθρώπων στις φυσικές επιστήμες έχει ανοίξει τον δρόμο για την εμφάνιση πολλών ψευδοσωτήρων τόσο στο διαδίκτυο όσο και στις τηλεοπτικές εκπομπές με τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα να κάνουν τα στραβά μάτια. Αυτοί αν και συχνά μπορεί να κατέχουν πτυχίο πανεπιστημίου προτείνουν εναλλακτικούς τρόπους θεραπείας, εντελώς αντιεπιστημονικούς και αβάσιμους, όπως λ.χ. η ομοιοπαθητική για σημαντικές νόσους και παθήσεις, πείθοντας ουκ ολίγες φορές ανθρώπους να τις υιοθετήσουν προκαλώντας τους έτσι σοβαρά προβλήματα.

Ειδικά το διαδίκτυο έχει πλέον γεμίσει από ιστοσελίδες που προτείνουν «μοντέρνες» θεραπείες με χρήση φυτικών σκευασμάτων και άλλων, οι οποίες όχι μόνο μπορεί να είναι αναποτελεσματικές, αλλά πολλές φορές αποδεικνύονται ακόμα και επικίνδυνες.

Αυτά τα δύο και πολλά άλλα προβλήματα έρχεται να λύσει η επιστημονική κοινότητα του Youtube απλοποιώντας σύνθετες θεωρίες και κάνοντας τες κατανοητές στο μέσο αυτί, καταρρίπτοντας παράλληλα αστικούς μύθους και παραφιλολογίες γύρω από την επιστήμη. Κανάλια με επιστημονικό περιεχόμενο είναι ήδη πολύ διαδεδομένα στο εξωτερικό, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα, όπου μια ομάδα αξιόλογων νέων επιστημόνων έχει βαλθεί να μας ξεστραβώσει. Τα πιο γνωστά από αυτά είναι:

Astronio

Το πρόσωπο πίσω από αυτό το κανάλι που ασχολείται κυρίως με την αστρονομία είναι ο Παύλος Καστανάς, Φυσικός με master στην Αστροφυσική. Το κανάλι του καταπιάνεται με θέματα όπως η σκοτεινή ύλη και ενέργεια, η ζωή στο Ηλιακό σύστημα, η ζωή των άστρων, η θεωρία του Big Bang και άλλα πολλά που σχετίζονται με τα ουράνια σώματα, το σύμπαν και το διάστημα εν γένει.

Ο Παύλος Καστανάς καταφέρνει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο να εξηγήσει απλοϊκά όλα τα προαναφερθέντα με όρους που θα ήταν κατανοητούς και σε ένα μικρό παιδί, ενώ επίσης παρέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τους πλανήτες έως και το ζήτημα ύπαρξης εξωγήινων..

Καθημερινή Φυσική

Ο Στέφανος Βαμβακός, φυσικός και αυτός, έχει δημιουργήσει το κανάλι «Καθημερινή Φυσική», το οποίο έχει πλέον ξεπεράσει τους 100 χιλιάδες συνδρομητές. Σε αυτό εξηγεί πως λειτουργούν φυσικά φαινόμενα της καθημερινότητας, τα οποία συνήθως θεωρούνται αυτονόητα, όπως το γιατί υπάρχουν οι εποχές του χρόνου, τί χρώμα έχει το σύμπαν, τί είναι άραγε η θερμότητα και με τί ασχολείται η κβαντική φυσική.

Εκτός αυτών στο κανάλι του βρίσκει κανείς επεξηγηματικά βίντεο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, την τρύπα του όζοντος και την ακτινοβολία στη ζωή μας, ενώ επίσης εξετάζεται το ζήτημα της ταυτότητας και η θεωρία της σχετικότητας με τρόπο απλό και κατανοητό.

The Mad Scientist

Ο τρελός επιστήμων ή αλλιώς Στάμος Αρχοντής ασχολείται με την καταπολέμηση της ψευδοεπιστήμης και των σχετικών αναδυόμενων μύθων, αντιμετωπίζοντας διάφορους εμφανιζόμενους ως επιστήμονες με μια σκεπτικιστική σκοπιά αποδομώντας με τεκμηριωμένες αναφορές τα επιχειρήματα τους οδηγώντας τέλος τον θεατή στην επιστημονική αλήθεια.

Το κανάλι του προτάσσει ουσιαστικά τον ορθολογισμό και μαθαίνει στον κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να ελέγχει την εγκυρότητα ισχυρισμών που αφορούν καθημερινά θέματα. Μεταξύ άλλων έχει καταρρίψει ισχυρισμούς για την ομοιοπαθητική, την παραφιλολογία γύρω από τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα, την βιοενέργεια, την ακτινοβολία και τα κινητά τηλέφωνα.

Science Behind Music

Το περιεχόμενο του συγκεκριμένου καναλιού γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον τίτλο, αφού ασχολείται με την «Επιστήμη πίσω από την Μουσική». Το Science Behind Music είναι ένα σχετικά καινούριο κανάλι, το οποίο ωστόσο έχει αρχίσει και να γίνεται όλο και πιο δημοφιλές.

Στα βίντεο του δίνονται απαντήσεις σε ερωτήματα, όπως το γιατί μας αρέσει η μουσική, πώς συνδέεται η μουσική με τη μνήμη και τη νόσο Αλτσχάιμερ και τί χρώμα θα είναι η μουσική. Επίσης εξετάζεται η μουσική ως μέσο επικοινωνίας, ενώ υπάρχει εξαιρετικά ενδιαφέρον περιεχόμενο σχετικά με την ιστορία της μουσικής και τον ρόλο της γυναίκας στην εξέλιξή της στη Δύση.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΡΟΥΛΙΑΣ